Jul 12, 2011

BERSIH2.0: suatu perjalanan dari rakyat untuk rakyat



Bismillah wa syukrillah, syukur yang tidak terhingga saya panjatkan kepada Allah swt kerana dengan segala Kekuatan dan KekuasaanNya saya diberikan keizinan melakar secebis dua kenangan menyertai perhimpunan rakyat BERSIH 2.0 yang berlangsung pada tarikh keramat 9 Julai 2011 (sabtu). Walaupun keadaan tapak kaki yang agak bengkak (akibat terjatuh dalam lopak air yang besar) serta pedih dari luka melecet di jari kaki itu, saya merasai akan nikmatnya fight for freedom! (^,^)v


saya ingin mengambil kesempatan untuk mencatatkan dan berkongsi serba sedikit pengalaman dan kronologi menjadi salah seorang peserta perhimpunan BERSIH 2.0 2011 kali ini. Mudah-mudahan ianya dapat memberikan suntikan semangat buat semua yang membaca dan meneguhkan pendirian kita untuk terus berani menyatakan kebenaran dan keadilan. Malaysia perlukan pembaharuan kerana sudah lama sistem pilihanraya negara kita ini pincang dan tidak telus..




JUMAAT (8 JULAI 2011)


9.00 pagi: selepas habis menyiapkan tugasan di rumah, saya bersiap-siap pula untuk menyediakan segala kelengkapan dan keperluan untuk ke BERSIH 2.0. Sempat juga saya search google map untuk mencari jalan pintas dan berisiko rendah untuk memasuki bandaraya Kuala Lumpur. Tuala kecil, limau nipis, air mineral sebotol, garam, kasut serta beberapa keperluan lain disediakan. 


11.30 pagi: mula bertolak ke tempat berkumpul iaitu di salah sebuah rumah sahabat wonderpets saya. Alhamdulillah, ayah & bonda tersayang memberikan keizinan dan mendoakan keselamatan saya. 


12.30 pagi: menanti beberapa lagi ahli wonderpets yang belum tiba. Saya membantu kak aimi menyusun dan mengemas barang-barang supaya dapat dimasukkan ke dalam 2 beg bagasi sahaja untuk 7 orang. Kami akan menginap di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur. Hotel biasa je, sekadar boleh untuk melepaskan penat dan tempat utk solat sementara menanti hari perhimpunan pada keesokkan harinya. 


1.00 tengahari: setelah semuanya ok, saya mengetuai bacaan doa supaya Allah memberikan kemudahan di sepanjang perjalanan kami. kami bertujuh pun memulakan perjalanan.


4.00 petang: Alhamdulillah, kami bertujuh selamat tiba di tempat hotel penginapan kami. Saya dan kak faizah menanti pula ketibaan seorang lagi ahli wonderpets yang akan tiba dengan menaiki monorel. Beliau terus bergerak sejurus selepas habis bekerja.


8.00 malam: Saya dan kak faizah turun dari bilik hotel untuk ke stesen monorel terdekat bagi mendapatkan seorang lagi ahli wonderpets kami. Alhamdulillah, beliau tiba dengan selamat. Sepanjang perjalanan balik ke bilik hotel, saya melihat beberapa orang di pintu masuk hotel sentiasa memerhatikan pergerakkan saya dan sahabat saya. Saya syak mereka adalah SB daripada gaya dan cara mereka memerhatikan kami.


11.30 malam: saya menerima sms daripada salah seorang rakan pemuda yang sama-sama menyewa bilik di hotel tersebut. sms nya berbunyi lebih kurang begini; "hati-hati, polis akan buat serbuan malam ini. pastikan tiada unsur kuning. semoga Allah menjaga kalian" 


11.50 malam: Pintu bilik kami diketuk dengan kuatnya. macam nak roboh je pintu bilik tu. saya melihat melalui lubang pintu, terdapat beberapa polis lelaki di luar bilik. saya arahkan kesemua rakan2 wonderpets saya untuk memakai tudung dan tutup aurat masing2. Saya meminta kepada pihak polis untuk tunggu seketika untuk berikan kami masa utk pakai tudung. pihak polis setuju.


12.00 malam - 12.30 malam: sesi soal jawab berlaku diantara saya dan pihak polis. Saya dikerumuni oleh 10 orang polis lelaki. 10 orang melawan 1. adil kah? 4 daripada mereka berpakaian seragam polis dan selebihnya berpakaian biasa. SB (siput babi) kot. Salah seorang polis yang menyoal siasat saya meminta kad pengenalan saya dan rakan2 wonderpets yang lain. Saya tunjukkan kad2 pengenalan tersebut kepada beliau dan pada masa itu beliau cuba untuk rampas. Saya bertegas dan saya cuba katakan kad pengenalan adalah HAK KAMI. encik tidak berhak untuk rampas. kemudian, beliau terus NAIK HANTU dan MEROYAN lalu berkata; 


"Saya POLIS!!! saya ada HAK NAK TANGKAP AWAK!! TOLONG SERAHKAN KAD PENGENALAN ITU!!" beliau menjerit sekuat-kuatnya betul2 di depan muka saya. 


"cis, pakcik ni, tersembur2 air liur, ingat aku pekak ke ape?" saya bercakap di dalam hati. :-)


"ok, tenang-tenang encik...sebelum itu, saya nak tengok kad kuasa encik-encik ini boleh?" saya cuba memberikan kerjasama. 2 orang daripadanya mengeluarkan kad kuasa dan menunjukkan kepada saya. Lagi 4 orang yang berpakaian biasa terus menjauhi saya, mungkin risau takut saya meminta agar mereka menunjukkan kad kuasa.


"ok, terima kasih. sekarang ini saya nak bertanya. encik nak buat apa ye dengan kad pengenalan kami?" saya bertanya dengan penuh berhemah kerana cuba untuk mengawal perasaan marah.


"kami nak tulis nama dan alamat kamu-kamu semua untuk rekod kami. Kami tidak percaya kamu datang ke sini bukan bertujuan untuk ke perhimpunan haram esok. Ini tugas kami, harap kamu beri kerjasama."


"ok, silakan." saya pun berikan satu persatu kepada polis yang berpakaian biasa yang ditugaskan utk menulis itu.


setelah itu, datang 2 orang polis wanita yang ditugaskan untuk masuk ke dalam bilik kami untuk membuat sesi semakan dan geledah beg-beg kami. Setelah mendapati bilik kami TIADA LANGSUNG UNSUR2 KUNING melainkan langsir hotel yang berwarna kuning kecoklatan, mereka pun keluar daripada bilik dan beredar.


setelah mereka beredar daripada bilik, shbt saya terus menutup pintu bilik. masing2 terkedu dan terdiam. Saya yang hampir2 tiada kekuatan menangis rebah di sisi kak aimi. Syukur kepada Allah kerana meminjamkan sedikit kekuatan untuk berhadapan dengan orang2 suruhan regim umno bn ini.. Saya seboleh-bolehnya cuba untuk tidak menampakkan diri lemah di hadapan shbt2 yang lain yang memerlukan kekuatan saya..tetapi malam itu tangisan ini tidak mampu ditahan lagi..


12.45 malam - 1.00 pagi: 15 minit kemudian, 2 orang polis wanita dan seorang polis lelaki sekali lagi datang ke bilik kami dan meminta agar kami menunjukkan kereta kami. Mereka yakin kami cuba sorokkan barang 'kuning' di dalam kereta. Saya dan kak aimi turun dan menunjukkan kereta kami. ternyata TIADA APA-APA yang dijumpai di dalam kereta kami. Saya melihat raut wajah kehampaan yang ditunjukkan oleh polis lelaki tersebut. saya dan kak aimi hanya tersenyum.


SABTU (9 JULAI 2011)


5.30 pagi - 12.00 tengahari: kami terperangkap di dalam bilik hotel. Polis telah mengepung di sekeliling hotel dan di lobi hotel. Kalau kami keluar je, memang confirm akan ditangkap..lagi-lagi bila tengok kami masing-masing berpakaian muslimah bertudung labuh, memakai beg galas, pakai kasut sukan n etc... Ya Allah, kuatkan kami... kami tidak berhenti-henti berdoa serta membaca qunut nazilah. Sepanjang terkurung di dalam bilik hotel, saya sempat bertanyakan khabar sahabat2 lain yang turut serta dalam perhimpunan aman ini. Ada yang terperangkap di kl central, ada yang ditahan di stesen komuter dan ada juga yang sudah selamat berada di masjid negara. Saya dan shbt2 yang berada di hotel ini hanya mampu berdoa dan terus berdoa..


1.00 petang: saya mendapat sms daripada abang saya yang juga menyertai perhimpunan ini. Beliau menyuruh saya dan sahabat2 wonderpets utk turun secara berdua-dua... Setelah menyusun strategi, kami sama-sama mengambil wuduk dan kemudian bersiap dan berdoa supaya Allah memudahkan perjalanan kami. Saya dan Najah berjalan berdua. Sejujurnya, saya sendiri berasa sangat risau..sebab saya tidak familiar dengan jalan2 di sekitar kawasan tersebut. Tetapi saya yakin Allah akan beri pertolongan. Alhamdulillah, saya ternampak 2 orang pemuda yang juga sedang berjalan menuju ke suatu tempat. Gaya mereka itu saya baca memang peserta BERSIH ni..hehehe.. Saya dan najah pun follow mereka.


1.30 petang: kami tiba di depan pusat pakaian jakel. tiba-tiba kelihatan orang ramai berlari-lari ke arah kami. rupa-rupanya polis sedang menembak gas pemedih mata ke arah orang ramai yang sedang berkumpul. Memang 'best' la..saya datang-datang je dapat hidu bau gas pemedih mata.. :-) saya dan najah tiba di depan masjid jamek. Kami berjumpa kak faizah dan kak min di sana. Kami ingat nak solat sekejap di masjid tetapi rupa-rupanya polis halang untuk solat di sana.


1.50 petang: perarakan dari masjid jamek bermula. Kami decided berhenti solat di mana-mana lokasi yang akan kami berhenti nanti. Kalau kat tepi jalan pun tepi jalan lah...


2.30 petang: di pertengahan jalan menuju ke stadium, kami dihidangkan lagi sekali dengan gas pemedih mata. Alhamdulillah, hujan turun dengan lebatnya. Saya terpisah dengan najah dan kak faizah. Saya bertawakkal dan beranggapan mereka telah pun selamat menuju ke stadium. 


3.00 petang: tiba di stadium. Hujan masih lebat. Alhamdulillah, terjumpa kesemua 8 sahabat wonderpets saya di sini..Pintu stadium tidak dibuka. memang saja nak bagi kami duduk kat luar stadium dan berarak agaknya. Pastu nanti cakap kami suka susahkan semua orang sebab berarak. tapi siapa yang tak bagi masuk stadium? sambil menunggu boleh masuk ataupun tidak ke stadium, kami pun berehat sebentar di tepi jalan stadium sambil makan aiskrim. Memang cool lah! hehehe..makan aiskrim dikala-kala hujan..


3.10 petang: Dr. hatta ramli membawa kami berarak ke KLCC kerana kami tidak dibenarkan masuk ke stadium. Wahhh...memang berjalan sakan kami (^,^)v... di pertengahan jalan, terserempak dengan wartawan daripada tv3. Yang best tu, semua orang yang lalu je depan wartawan tv3 tu akan menjerit; "PENIPU, PENIPU, PENIPU!!"


sampai di suatu simpang, dengan tiba-tiba sahaja polis menembak gas pemedih mata ke arah crowd yang sedang berjalan..masa tu yang saya ingat, saya berlari sambil pegang tangan najah dan yang paling tak boleh dilupa, 1 peluru gas pemedih mata betul-betul landing kat depan saya...memang makan asap sepuas-puasnya lah saya waktu tu.. saya terus lari mendapatkan ruang udara..sakit dan pedihnya tu hanya Allah sahaja yang tahu.. kepada polis yang tembak gas pemedih mata tu, harap awak jawab lah nanti di hadapan Allah ye...


keadaan jadi kelam-kabut seketika. Alhamdulillah, masa tu pie (sahabat dppkl) terjumpa kami yang sedang pening2 lalu dia berikan kami garam. terima kasih kat pie.. :-) kemudian, dr. hatta mengarahkan lagi kesemua peserta untuk terus berjalan maju ke hadapan..klcc menjadi tempat berkumpul. Akhirnya, around 3.40 petang macam tu, kami tiba di dataran klcc... Subhanallah, ramainya umat manusia di sana... rasa seperti berada di dataran tahrir je ms tu.. Bahagia rasanya bila melihat sahabat2 senegara sendiri turun bersama-sama memperjuangkan keadilan dan kebenaran.. Di celahan orang yang super-duper ramai itu, kami mengambil kesempatan untuk solat di bahagian tepi jalan raya.. Alhamdulillah, seusai sahaja solat, saya sempat mendengar beberapa ucapan pemimpin terutamanya dr. hatta ramli dan ust nasharudin. Tiba-tiba, kedengaran siren polis dengan kuatnya...orang ramai bertempiaran lari..polis buat hal lagi sekali..mereka melepaskan tear gas dan kali ini mereka mengejar para peserta perhimpunan untuk ditangkap.


dalam keadaan orang yang terlalu ramai di klcc itu, memang rasa nak pengsan juga lah..semasa keadaan yang chaos itu, saya terus terpisah daripada sahabat2 saya... ketika itu, di hadapan saya ada seorang pakcik dan anak beliau (saya rasa lah) juga berlari daripada terkena gas pemedih mata. Dalam fikiran saya ketika itu, kalau dah tak larat nak lari, saya redha je kena tangkap..dengan bantuan Allah, tiba-tiba di hadapan  bangunan avenue k, saya terlihat ada pakcik guard bangunan serta beberapa orang peserta bersih yang tolong angkat pagar bangunan itu.. saya pun terus menuju ke dalam bangunan itu. Pakcik dan anak beliau tadi pun lari masuk ke bangunan tersebut. Kemudian, saya terlihat pakcik tu tiba-tiba rebah dan pengsan.. terus tidak sedarkan diri.. Ya Allah, kesiannya... saya ingin membantu, tetapi saya melihat di situ sudah ramai muslimin yang membantu pakcik tersebut. Saya dan muslimat2 yang lain diarahkan untuk teruskan bergerak... Semoga Allah melindungi pakcik tersebut.


Itulah diantara serba sedikit pengalaman yang saya sempat catatkan...ada juga beberapa pengalaman seperti melompat dari longkang yang besar sehingga menyebabkan kaki kejang :-) (mujur kak aimi ada), pengalaman lari sambil tidak memakai kasut dan sebagainya... Alhamdulillah, saya dan shbt2 wonderpets pulang dengan selamat dan tiba di rumah masing2 sekitar jam 10 malam..


Tapi, setelah membaca berita keesokkan harinya, saya berasa terkejut dengan berita kematian seorang pakcik sms 'pertempuran' di klcc pada hari perhimpunan bersih. Dan lebih mengejutkan adalah beliau itulah pakcik yang saya jumpa di bangunan avenue k yang pengsan dan rebah itu.. Ya Allah, Engkau berkatilah beliau (Almarhum Baharudin Ahmad) dan masukkanlah beliau di kalangan para syuhada'..


Mungkin pengalaman saya ini hanyalah pengalaman yang biasa-biasa sahaja. ada lagi sahabat2 dan peserta2 himpunan bersih yang diuji lebih hebat dan lebih dasyat daripada saya. Sesungguhnya mereka lebih berjiwa kental dan lebih kuat daripada saya yang tidak seberapa ini..


Apa yang saya harapkan adalah walau siapapun kita, kita JANGAN JADI MANUSIA yang takut untuk menegakkan kebenaran. Jadilah agen perubah! Anak muda kena berani menegakkan keadilan dan kebenaran. Saya menulis ini bukan dengan niat untuk menanamkan rasa kebencian terhadap umno bn, polis dan sebagainya. Tetapi saya ingin anda semua lihat kebenaran di depan mata dan jangan menjadi golongan yang denial (sentiasa menafikan kebenaran walaupun di depan mata dek kerana mata telah dikaburkan dengan keselesaan dan kesenangan hidup semata-mata). Untuk akhirnya, saya ingin berkongsikan 1 video yang sangat memberikan kesan dan memberikan bukti-bukti yang nyata tentang apa yang telah berlaku semasa perhimpunan bersih 2.0 yang lalu.. lihatlah dengan mata hati dan jangan lupa daftar mengundi untuk PRU-13 yang akan datang ini!


~EYAMUJAHIDAH~




"KEZALIMAN, biarpun nampak kuat tetapi ia tetap akan kalah. KEBENARAN biarpun nampak lemah tetapi ia tetap akan beroleh KEMENANGAN.." -Assyahid Sayyid Qutb

Mar 8, 2011

Satu Amanah~



Satu Amanah

Dengan Bismillah ku bermula
Bingkisan hati buatmu teman
Yang dikasihi
Kita bersama dalam satu ikatan
Bermula episod hidup di dunia ini

Ku harap hanyalah di dunia
Dirahmati dan diredhai
Selamat sejahtera di Syurgawi

Oh Tuhan satukanlah
Hati kami dalam mencintai
Redha atas ujian diberi
Jauhkanlah kami
Dari rakus mengejar duniawi
Hidup mati biarlah untukMu
Harap dunia hanya di tangan
Bukannya di hati ‘tuk dicintai

Kita dicipta sebagai khalifah
Bersama kita hidup untukNya
Kita dicipta di dunia fana
Ada amanah yang tersedia

“Oh Tuhan..
Kita laksana bersama
Amanah dariNya demi
Memburu cinta dan harapan”

Tuhan itu harus diutama
Dari segala kepentingan dunia
Bergandingan kita untuk
Memburu cintaNya
Oh cintaNya

“Tuhan .. Kau satukanlah hati-hati
Memohon kasihMu oh Tuhan
Dalam mengharap redha
DariMu..”

“Hanya di dunia
Kita harapkan, kita dambakan
Selamat sejahtera, bahagia..” 

Lagu: Faizal Os
Lirik: Faizal Os

Feb 27, 2011

O Allah..make me strong~


Make Me Strong
By
Sami Yusuf




I know I’m waiting,
Waiting for something,
Something to happen to me.

But this waiting comes with,
Trials and challenges,
Nothing in life is free.

I wish that somehow,
You’d tell me out aloud,
That on that day I’ll be ok.

But we’ll never know cause,
That’s not the way it works.
Help me find my way.

My Lord show me right from wrong,
Give me light make me strong,
I know the road is long.
Make me strong.

Sometimes it just gets too much,
I feel that I’ve lost touch,
I know the road is long,
Make me strong.

I know I’m waiting,
Yearning for something,
Something known only to me.

This waiting comes with,
Trials and challenges,
Life is one mystery.

I wish that somehow,
You’d tell me out aloud,
That on that day you’ll forgive me,

But we’ll never know cause,
That’s not the way it works,
I beg for your mercy.

My Lord show me right from wrong,
Give me light make me strong,
I know the road is long,
Make me strong.

Sometimes it just gets too much,
I feel that I’ve lost touch,
I know the road is long,
Make me strong..


Feb 8, 2011

MEMASAK ITU MENYERONOKKAN!! (resepi eya 1)

SUP CENDAWAN BERKRIM BERSAMA ROTINI (HOME MADE)



BAHAN-BAHAN SUP CENDAWAN
3 sudu tepung gandum 
1 tin cendawan butang dibahagi 2 (satu untuk dikisar halus dan satu lagi potong halus) 

2 sudu stok ayam / 1 kiub pati ayam. (terpulang nak masukkan atau x)
1 cawan susu cair (saya biasa guna susu cair ideal)
1/2 biji bawang besar[dikisar atau dihiris]
2 biji bawang putih[dikisar] 
1 biji kentang saiz sederhana/besar [dipotong dadu kecil] 
serbuk lada hitam/lada sulah
garam secukup rasa
gula secukup rasa
air 3-4 cawan. (kalau nak cair lagi tambahkan lagi bilangan cawan)
2 sudu minyak masak 

BAHAN-BAHAN ROTINI
1 packet rotini
2 sudu olive oil (nak guna minyak kelapa pun boleh)


CARA PENYEDIAAN/MEMASAK
1) masukkan 2 sudu minyak masak ke dalam periuk, tumis bawang besar, bawang putih sehingga kuning dan naik bau.
2) masukkan kentang(yang dipotong dadu) dan tunggu sehingga empuk.
3) kemudian, masukkan cendawan yang telah dikisar dan tunggu seketika. selepas itu, masukkan pula 1 cawan susu cair dan kacau sehingga sebati.
4) selepas itu, masukkan tepung gandum yang telah dibancuh dengan 3 cawan air sambil kacau berterusan.(kalau tak kacau, mungkin akan berketul-ketul). jika nampak macam pekat, tambahkan lagi air ikut sukatan anda. masukkan 2 sudu stok ayam ke dalam sup.
5) masukkan cendawan yang telah dipotong halus dan sedikit garam dan gula secukup rasa.
6) renehkan sup tadi sehingga mendidih dan masukkan sedikit serbuk lada sulah/lada hitam mengikut selera anda.
7) siap untuk dihidang (^,^)v

CARA PENYEDIAAN ROTINI
1) isi kan periuk dengan 1 liter air/separuh daripada periuk.
2) masukkan 2 sudu olive oil atau minyak masak.
3) rebus rotini sehingga masak.

~hidangkan rotini dengan sup cendawan berkrim tadi.
~siap untuk dimakan (^,^)v

SELAMAT MENCUBA!! INSYAALLAH, DIJAMIN SEDAP SEHINGGA MAHU MENAMBAH LAGI..HEHE

p/s: sup cendawan tu boleh juga dimakan bersama roti, mee spageti dan juga lempeng..nyum2

Feb 3, 2011

Gunung Berapi Merapi, Jogjakarta: sudut pandang geologi & peringatan buat insan bergelar manusia.

Ia senyap...
dan tiba-tiba tanpa amaran ia menghamburkan segala isi panasnya...
itulah gunung berapi...
antara fanomena bencana alam yang sangat dasyat...


Alhamdulillah, Pada 12 januari 2011 (rabu) bersamaan 8 Safar 1432H yang lalu, saya telah berkesempatan untuk menghadiri satu ceramah geologi atau lebih dikenali sebagai geology technical talk yang diadakan di Bilik mesyuarat jabatan geologi, UKM. Ceramah ini telah dibentangkan oleh dua pensyarah jabatan geologi iaitu Prof. Madya Dr. Wan Zuhairi dan Prof. Dr. Hamzah Mohamad di hadapan kesemua warga geologi dan menerima kunjungan tetamu kehormat, iaitu Pengarah Jabatan Mineral & Geosains Malaysia (JMG), Dato' Yunus Abd. Razak. 


Pembentang pertama adalah daripada Prof. Madya Dr. Wan Zuhairi dengan tajuknya Aktiviti Volkanik Indonesia: Gunung Merapi. Manakala pembentang kedua adalah Prof. Dr. Hamzah Mohamad dengan tajuk Mineralogi dan geokimia abu Gunung Merapi. 


banyak yang saya perolehi daripada kedua-dua pembentangan tersebut dan InsyaAllah saya ingin kongsikan bersama dengan rakan-rakan semua. Sebahagian isi entri saya ini saya ambil daripada hasil catatan saya semasa mengikuti pembentangan tersebut, dan sebahagian lagi adalah daripada hasil pembacaan daripada beberapa lama web dan buku rujukan yang akan saya nyatakan di akhir entri ini. 


saya suka memulakan kisah gunung berapi Merapi ini dengan memetik sepotong ayat Allah swt dalam surah An-Naml.




Firman Allah swt:
وَتَرَى ٱلۡجِبَالَ تَحۡسَبُہَا جَامِدَةً۬ وَهِىَ تَمُرُّ مَرَّ ٱلسَّحَابِ‌ۚ صُنۡعَ ٱللَّهِ ٱلَّذِىٓ أَتۡقَنَ كُلَّ شَىۡءٍ‌ۚ إِنَّهُ ۥ خَبِيرُۢ بِمَا تَفۡعَلُونَ
Maksudnya: Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (demikianlah) perbuatan Allah yang telah membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya, sesungguhnya Dia Amat Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan. (An.Naml: 88)


Ayat di atas ini membuktikan kepada kita bahawa Allah memberitahu tentang wujudnya teori tektonik keping di bumi. kerak bumi ciptaan Allah ini wujud dalam bentuk kepingan-kepingan yang bergerak secara berlanggar dan menjarak antara satu sama lain. hasil pergerakkan ini mewujudkan beberapa fanomena seperti gempa bumi, kewujudan gunung berapi dan sebagainya.


Terdapat juga dikisahkan dalam Al-Quran mengenai fanomena bencana alam gempa bumi dan gunung berapi. Allah menceritakan:
 فَلَمَّا جَآءَ أَمۡرُنَا جَعَلۡنَا عَـٰلِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمۡطَرۡنَا عَلَيۡهَا حِجَارَةً۬ مِّن سِجِّيلٍ۬ مَّنضُودٍ۬ مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ‌ۖ وَمَا هِىَ مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ بِبَعِيدٍ۬ .
Maksudnya: "Maka apabila datang (masa perlaksanaan) perintah Kami, Kami jadikan negeri kaum Lut itu diterbalikkan (tertimbus segala yang ada di muka buminya) dan kami menghujaninya dengan batu-batu dari tanah yang dibakar, menimpanya bertalu-talu. Batu-batu itu ditandakan di sisi Tuhanmu (untuk membinasakan mereka) dan Ia pula tidaklah jauh dari orang-orang yang zalim itu. (Hud: 82-83)



Jumlah keseluruhan gunung berapi yang terdapat di Indonesia adalah sebanyak 130 buah dan 45 buah gunung berapi nya adalah terletak di Pulau Jawa. Daripada 45 buah gunung berapi ini, Gunung berapi Merapi dikategorikan sebagai sangat merbahaya kerana menurut catatan kajian beberapa ahli volcanologist, gunung berapi ini mengalami erupsi (letusan) setiap 2 – 5 tahun sekali dan dikelilingi oleh kepadatan penduduk yang tinggi. 

Terdapat 2 buah gunung berapi yang paling aktif di Pulau Jawa setakat hari ini iaitu gunung berapi Klut dan gunung berapi Merapi. Gunung berapi Klut telah meletus sebanyak 30 kali letupan dan Gunung berapi Merapi sebanyak 80 kali letupan.
Gunung Merapi (ketinggian puncak 2.968 m ) adalah gunung berapi yang terletak di bahagian tengah Pulau Jawa dan merupakan salah satu gunung berapi teraktif di Indonesia. Kawasan hutan di sekitar puncak gunung Merapi menjadi kawasan Taman National Gunung Merapi sejak tahun 2004.

Gunung berapi Merapi mengeluarkan asap selama 300 hari setahun, ini bermakna hampir setiap hari ia mengeluarkan asap debu dan wap. Usia gunung Merapi dianggarkan berusia 8000 - 120 000 tahun. ada beberapa pengkaji pula menganggarkan antara 30 000 - 40 000 tahun.  dari segi mineralogi, debu gunung berapi terdiri daripada beberapa jenis mineral. berdasarkan kepada kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Hamzah Mohamad, keputusan pemerhatian menerusi mikroskop binokular, debu gunung berapi Merapi terdiri daripada mineral hornblend, hematit dan feldspar. berdasarkan kepada pemerhatian menerusi kaedah thin section pula, mineral yang ditemui adalah mineral hornblend, hematit dan labradorit. Keunikkan debu gunung berapi merapi ini ialah tidak dijumpai mineral kuarza. 



Merapi merupakan sejenis gunung berapi stratovolkano (berbentuk gunung kon tinggi hasil perlapisan lava mengeras, tephra, batu apung dan abu volkanik. profil nya curam dan ia bersifat meletup (explosive). gas dan debu volkanik yang dihasilkan amat berbahaya bagi kesihatan  dan ketebalan tebu 30 cm sahaja sudah cukup untuk meruntuhkan bangunan bersaiz sederhana runtuh). Merapi juga dikategori kan sebagai a decade volcano iaitu jenis gunung berapi paling bahaya.

Akan tetapi, fakta yang mengejutkan saya dan mungkin juga akan mengejutkan rakan-rakan semua, sejumlah 1.1 juta manusia tinggal dan menetap di lereng gunung berapi Merapi ini. can you imagine that??  seumpama keselamatan dan nyawa mereka itu seperti telur di hujung tanduk. Letupan gunung berapi Merapi yang berlaku pada 26 oktober 2010 yang lalu telah mengakibatkan sejumlah 324 kematian dan pelbagai kerosakkan tanaman dan ternakan. 


Letupan Merapi telah mengeluarkan asap dan debu yang berterbangan lebih daripada 20km.Di antara langkah-langkah pencegahan Hazardeous Merapi ialah:
1) Jarak 10 km dari puncak Merapi adalah zon selamat (jika tanpa letusan).
2) Jarak 20 km dari puncak Merapi adalah zon selamat (apabila berlakunya letusan).
Kesimpulan daripada entri saya kali ini ialah, setiap kejadian bencana di muka bumi ini adalah untuk manusia berfikir dan mengambil iktibar. Allah itu Maha Berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu.
Di sini saya lampirkan beberapa gambar selepas letupan gunung berapi Merapi untuk muhasabah bersama.















Firman Allah swt:
 إِنَّآ أَرۡسَلۡنَا عَلَيۡہِمۡ صَيۡحَةً۬ وَٲحِدَةً۬ فَكَانُواْ كَهَشِيمِ ٱلۡمُحۡتَظِرِ. وَلَقَدۡ يَسَّرۡنَا ٱلۡقُرۡءَانَ لِلذِّكۡرِ فَهَلۡ مِن مُّدَّكِرٍ۬ 
Maksudnya: Sesungguhnya Kami hantarkan kepada mereka satu pekikan (yang dahsyat), lalu menjadilah mereka (hancur) seperti ranting-ranting dan daun-daun yang pecah hancur, yang dikumpulkan oleh pemilik kandang binatang ternak. Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)? [Al-Qamar:31-32]
   Peristiwa Pompeii ( 8th-6th centuries BC)  vs  Peristiwa letusan gunung Merapi (2010)


Sumber rujukan:


1)  Geology technical talk. Prof. Madya Dr. Wan Zuhairi. Aktiviti Volkanik Indonesia: Gunung Merapi


2)  Geology techncal talk. Prof. Dr. Hamzah Mohamad. Mineralogi dan geokimia abu Gunung Merapi.



3) Andreastuti, S.D., Alloway, B.V., and Smith, I.E.M., 1997, A detailed tephrostratigraphy at Merapi volcano, central Java: Implication for eeruption prediction and hazard assessment, in Program and Abstract, 2nd Merapi Decade Volcano International Workshop, Yogyakarta, VSI-UNESCO, p. 26.

4)  Purbawinata, M.A., Ratdomopurbo, A., Sinulingga, I.K., Sumarti, S., Suharno, 1996, Merapi volcano a guide book: Volcanological Survey of Indonesia, Bandung, 64 p.

5)  Suryo, I. and Clarke, M.C.G., 1985, The occurrence and mitigation of volcanic hazards in Indonesia as exemplified at the Mount Merapi, Mount Kelut, and Mount Galunggung volcanoes: Q.J. Eng. Geol. London, v. 185, p. 79-98. 



6) http://news.nationalgeographic.com/news/2010/10/photogalleries/101026-indonesia-mount-merapi-volcano-eruption-world-science-pictures-photos/.


7) http://www.quranexplorer.com/quran/.


Jan 28, 2011

~ SeLuRuH MaHaBBaH ~

SELURUH MAHABBAH
Amer Munawer



Bulan pun pernah menyaksikan kisah,
Cinta seorang Nabi yang mulia,
Apalah daya untuk kita semua,
Meraih cinta yang suci dan tulus,

Dilahirkan ke dunia,
Untuk kita semua,
Dialah pembawa,
Cinta sebenarnya,

Ya Rasulullah,
Seluruh mahabbah,
Kuberikan kunyatakan,
Hanya kepada mu,

Ya Rasulullah,
Seluruh mahabbah,
kuberikan kunyatakan,
hanya kepada mu,

Wajah baginda,
Penuh bercahaya,
Kekasih Allah yang paling setia,

Bumi Madinah,
Menjadi mulia,
Menghubung hati yang,
Merindu padaNYA.

Dilahirkan ke dunia,
Untuk kita semua,
Dialah pembawa,
Cinta sebenarnya.

Ya Rasulullah,
Seluruh mahabbah,
Kuberikan kunyatakan,
Hanya kepada mu.

Jan 23, 2011

LIMAU yang manis dan DOA HIDAYAH untuk mereka... Islam For All



Pagi yang segar...


berkumpul di surau Banting sekitar jam 7pagi...


hari ini, saya bersama rakan-rakan ungu dan hijau melakukan ziarah mahabbah ke sekitar kawasan pasar, kedai dan perumahan untuk menziarahi dan mengucapkan selamat Tahun Baru Cina buat rakan-rakan cina yang akan meraikannya tidak lama lagi.


ada satu peristiwa yang menarik perhatian saya sepanjang ziarah ini.


ianya berlaku di deretan kedai makanan, saya bersama 2 orang rakan yang lain memasuki 1 kedai makan cina yang terletak di hujung jalan.


di dalam kedai makan itu, terdapat sekumpulan pakcik-pakcik cina sedang duduk makan.




saya terus menghampiri mereka dan menghulurkan bungkusan buah limau, bagdes dan ang pow kepada mereka serta mengucapkan selamat pagi dan selamat meraikan tahun baru cina.


sambil-sambil itu, saya sempat bertanya khabar dan berborak-borak ringkas dengan mereka. pakcik-pakcik ini merupakan antara warga emas di kawasan tersebut dan salah seorang daripada mereka adalah tauke kedai makan tersebut.


sejurus sebelum saya mahu mengundur diri, salah seorang daripada pakcik-pakcik itu berkata:


"adik, terima kasih ya.. muda-muda lagi sulah lajin buat khidmat masyarakat. bagus la lu orang datang sini, sini olang cina semua suka sama itu parti Islam, itu dacing sudah lama manyak kasi susah sama kita. mereka tak peduli kita punya hal...lagi cekik ada.. kami talak takut sama itu dacing..kami punya undi tetap sama itu Bulan..."


"terima kasih uncle...jangan bimbang, 'Islam for All' uncle. " (saya senyum dan mengangkat tangan tanda mahu beredar) "


"ya..itu betul ma.." (sambil beramai-ramai mengangkat tangan tanda 'good' pada saya)


sambil berjalan keluar, dalam hati, saya berdoa agar Allah swt membuka kan seluas-luasnya pintu hidayah buat pakcik-pakcik itu. mereka sangat lembut hati untuk terima sistem Islam, parti Islam, semoga Allah lembutkan juga hati mereka untuk menerima Islam sebagai agama anutan mereka..segalanya tidak mustahil dengan Allah Punya Kuasa.


~perjalanan berLIMAU diteruskan sehingga tamat pada jam 11.30 pagi tadi...saya pulang ke rumah bersama si Putih dengan hati yang senyum...misi dakwah ini tidak akan terhenti di sini sahaja...kuatkan kami Ya Allah..


"Ya Allah, berikan kemegahan kepada Islam dan berikanlah hidayah buat rakan-rakan non-Muslim kami untuk menerima Islam." 





Jan 21, 2011

A songs for everyone!! (^,^)v





DEDICATIONS
Native Deen


Ummi and Abi (Mother and Father)
This one is for you
I know I'm speakin' kinda different
But the message shines through


Just like that after fajr sun
Felt commanded by the One
Shine a light on those who raised righteous daughters and sons
Who, accept their purpose
Immersed in Allah's worship
Bartering this time in life
For an after life purchase


Started early in the season
Way back when we was teethin'
Sealed Islam in our hearts
So later on we be strictly DEENIN'


I beg for their protection and forgiveness
And bestow on them Your mercy Allah
Which is endless
And on these words I stand true
As long as I'm alive I'll be praying for you

[Chorous]
This goes out to my Ummi's and Abi's
Raising up these young Muslims to be Jannahtees (people of heaven)
This goes out to my young Uhktees (sisters) rocking hijab in the midst of the hot summers heat
This goes out to my young Akis (brothers) hold it down
for now..

Cause one day we'll take the lead ya'll
This goes out to the Muslim family
It's a special dedication to you from me


To all my sisters we see ya'll out there
And don't fret because the people like to gawk and stare
It seems unfair
But some times it's with sincerity
Shocking to their system to see so much purity


Demonstrated in your adab (good manners) and your hijab (hair cover)
Eyes staring but their souls there wishing that they had
Your place in time
being righteously inclined
Purity of heart and mind
Guidance from the One, who swore by the time
that patience and adherence bring sustenance
Provisions from Allah SWT which is heaven sent
But TV, magazines, how fair they make it seem for you to leave the Deen
be his lifelong dream


And don't be confused, Shaitan (satan) pulls double duty
He's doing all he can to have you display your beauty
You're soldiers at war so prepare for the attack
And call on Allah cause He's got your back


This goes out to my Ummi's and Abi's
Raising up these young Muslims to be Jannahtees
This goes out to my young Uhktees rocking hijab in the midst of the hot summer's heat
This goes out to my young Akis hold it down for now
Cause one day we'll take the lead ya'll
This goes out to the Muslim family
It's a special dedication to you from me


Ya ahkhi, shibabul Muslimeen
Future leaders and receivers of this blessed Deen
To me it seems, Shaitan got us caught up in a scheme
Making our mission in life, to cop that cream
don't make me out, to be one who like, misunderstands
Cause I know one of these days, you'll support the fam
But whose gonna be left there to support Islam?


It's like the sister's heard the call
But what happen to my mans and them
Catch these gems, cause the pickin's is slim
The outlook for the men, right now is looking pretty grim
Accept for ya'll who be in it, since the beginning
Even in the 9th inning when the other team is winning
You were STILL in it
Volunteering and God fearing, adhearing to the call of Allah
Orienteering the Deen to the status where it's suppose to be,
And that's why I'm rocking this here Akhi.
Come on!

This goes out to my Ummi's and Abi's
Raising up these young Muslims to be Jannahtees (people of heaven)
This goes out to my young Uhktees (sisters) rocking hijab in the midst of the hot summers heat
This goes out to my young Akis (brothers) hold it down
for now