Nov 20, 2010

Mana Pak Uteh?


Di suatu petang yang cerah dan udara yang nyaman, saya duduk merehatkan minda di bangku hadapan rumah sambil memerhatikan gelagat anak-anak saudara bermain badminton. Kelihatan juga anak-anak saudara yang kecil bermain nyorok-nyorok sambil berkejaran di balik pokok-pokok bunga di halaman rumah saya. rasa tenang fikiran saya..damai rasanya...hilang seketika perasaan tension mengadap tesis dan data-data yang bertimbun itu.

kemudian, datang mardhiah si kecil molek duduk disebelah saya dengan muka yang suram. budak kecil berusia 7 tahun ini bukan sahaja manja dengan saya malah dia sangat suka bercerita dan berborak dengan saya. Malah dialah antara anak saudara saya yang sangat suka bertanya tentang pelbagai perkara. kadang-kadang itu letih juga kepala saya ini nak memikirkan jawapan-jawapan kepada soalan dia..hehehe..

Mardhiah: "mak uteh, kenapa iya tak boleh main badminton? abang asyraf tak bagi iya main.."

Mak uteh:"yeke, takpe, nanti iya main bandminton dengan mak uteh ye. sekarang ni tengah giliran abang asyraf and the gang yang main. sekejap lagi bila mereka dah abes main, kita main pulak ok?"

Mardhiah:" yeah! ok2..iya taknak main dengan abang asyraf, dia main ganas. iya nak main dengan mak uteh ye.."

Muka yang masam mencuka tadi mula menerbitkan senyuman di bibirnya.Alhamdulillah, cara memujuk saya berjaya.hehehe...

Tiba-tiba dia bertanya soalan lagi.

Mardhiah:"mak uteh, pak usu dengan mak usu tak balik rumah atok ke? iya dah lama tak jumpa dengan baby aina."

Mak uteh:" pak usu dan mak usu ada kerja sedikit. tapi pak usu dah telefon atok, dan minggu depan dia balik kampung."

Mardhiah;" ooowhh..best la macam tu. mak uteh, kenapa pak usu dah kahwin dan ada anak tapi mak uteh belum kahwin lagi? pak usu tu kan adik mak uteh? tak salah ke?"

Mak uteh: [gulp..alahai, macamane pulak budak ni boleh terfikir soalan macam ni..fuhhh..] "owh..pak usu terjumpa dengan mak usu dulu, tu yang mereka kahwin dulu dari mak uteh. tak salah  pun.." (sambil senyum)

Mardhiah:" ooo..mak uteh bila nak jumpa dengan pak uteh?"

Mak uteh: [gulp..alamak..makin killer soalan budak ni..] "err..insyaAllah, nanti jumpa lah.. adalah tu kat mana-mana.."(dah blank nak bagi jawapan apa)

Mardhiah:"kat mana?"

Mak uteh: "kat negara Malaysia".(Ya Allah, janganlah budak ni tanya soalan lagi..)

Mardhiah; "owhh..ok.."

~Alhamdulillah..no more questions.. fikiran saya kembali tenang..hehehe.. (^,^)v

Nov 4, 2010

SelaMaT HaRi LaHiR AyaHanda..4 Nov 1941


 Dear my beloved daddy..
Thank you for be there for me when i'm cry..
for saying, "you are gorgeous my dear.."
Thank you for hug and kisses..
thank you for being my 'bodyguard'...
and protect me from dangerous situations..
for saying,"its ok to make mistakes"
for being nice with me..
for teaching me how to be a good Muslim..
for all the advices..
thank you for taking care of me when i was sick..
for holding my hand..
for help and support when i make a decision..
thank you for accepting all my options..hehe
thank you for giving me hope when i want to given up..
thank you for sharing your orange juice and ice-cream with me..
because you know thats my favorite too..
thank you for taking care of me since the day i was born till now..
thank you for giving me a special name: SITI ZANIZA..
thank you for all the do'a..
for all the happiness..
for all the laughing..
thank you for loving me forever daddy...
I LOVE YOU VERY MUCH...


HAPPY BIRTHDAY!!!
Semoga Allah Memberikan Keberkatan dan Kerahmatan Pada Umur Ayahanda...
(Haji Tohar Bin Puteh, 4 November 1941)


Nov 2, 2010

Searching for strength..[eya in hibernate mode]

Aku, Lim dan ISLAM...

 Kisah bermula.....

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon.Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah .

 Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat.

 Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta.

 Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti hari jadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

 Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia. sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untukmelihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama.

 Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami.

 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjayamendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui darikakaknya.
 Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untukmenulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

 Suatu pagi aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberi tahu. Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang ku dengar dari kakaknya. " He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago.

..Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama. denganku.

 Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan.
 (Assalam 'alaikum)....Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, airmukanya amat redup dan tenang.

 Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.
 'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang "Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu.

 Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku.

 Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

 "Kau kawan baik aku kan? Betul tak?" ..."Memanglah. Kenapa kau tanya macam tu?"... "Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?".

 "Sorry Lim. Aku tak faham. Diseksa? What do you mean?". "Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house. Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi Kristian?".

 Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata, " Kalau betullah kau kawan baik aku, kenapa kau cuma nak baik dengan aku didunia saja? Kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka? Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non Muslim yang lain."

 "Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. Tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri. Kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku."

 Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. "Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang Melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, maca mana Allah nak tolong bangsa Melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah."

 "Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir."

 Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! Dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku faham, andai nya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.

 Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini(benarkah aku islam tulen?) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam? Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.


by Abdullah Dari, Jeram Pasu
on Monday, September 6, 2010, 10:11am.

                               ihsan gambar daripada: www.wallcoo.com