Apr 26, 2010

Pandang sisi isteri seorang pejuang Islam..


Ingin saya kongsikan bersama sahabat2 bagaimana kehidupan Ummu Muhammad (zaujah kepada As-Syeikh Sa'id Hawwa) sepanjang bergelar isteri kepada seorang pejuang..

Artikel ini diterbitkan hasil pertemuan sekumpulan Muslimat Malaysia bersama Ummu Muhammad pada tahun 2000.

BAGAIMANAKAH KEHIDUPAN SYEIKH SA'ID HAWWA SECARA TERPERINCI?

Syeikh Rahimahullah amat sibuk dengan urusan dakwah sejak sebelum berkahwin lagi.Oleh itu,selepas berkahwin beliau berusaha meluangkan masanya untuk bersama anak-anaknya dan berbincang dalam pelbagai isu serta mendidik mereka dalam urusan agama dan kemasyarakatan.
Anak-anaknya masih kecil ketika beliau dipenjarakan selama 5 tahun pada 1973 hingga 1978.Lalu saya memikul tanggungjawab mendidik anak-anak dan ketika itu dikurniakan 4 orang anak,3 lelaki dan seorang perempuan-Muhammad,Ahmad,Mu'az,dan Fathimah,Alhamdulillah.

Sesungguhnya Allah mengurniakan bantuan kepada saya sehingga mampu memberikan didikan agama buat anak-anak.Justeru,apabila beliau keluar dari penjara maka beliau mendapati anak-anaknya telah membesar di bawah tarbiyah yang baik.

Setiap pagi,beliau akan meluangkan masa bersama anak2 dan kadangkala sekitar pukul 9 ke 10 malam.Manakala waktu selebihnya adalah untuk urusan dakwah,menulis dan mengarang.Saya akan membantunya dalam beberapa aspek: Jika dia mengarang maka saya akan menaipkan untuknya dan Alhamdulillah kami mampu menghasilkan beberapa kitab.Beliau juga tidak pernah mengabaikan aspek tarbiyah anak-anaknya bahkan memperuntukkan satu hari setiap minggu untuk berkelah dan sepanjang perkelahan tersebut beliau akan mengadakan perbincangan dan sebagainya dengan anak-anak.Kebiasaannya kami berkelah pada hari Khamis manakala hari Jumaat kami akan berada di rumah.

Hakikatnya sesiapa yang mengatur waktunya , pasti dia akan mendapat faedah yang banyak dari aturan tersebut.


BAGAIMANA PERASAAN UMMU MUHAMMAD KETIKA SYEIKH RAHIMAHULLAH DITANGKAP DAN DIPENJARAKAN?

Ketika itu,harapan dan pergantungan saya hanyalah pada Allah dan saya tidak sekalipun hilang kawalan diri. Harapan saya agar beliau segera keluar dari penjara dan boleh menyambung semula kerja-kerja dakwah beliau. Saya tetap meneruskan pendidikan terhadap anak-anak sebagaimana biasa dan menggunakan pelbagai wasilah pendidikan seperti kaset-kaset Al-Quran dan kisah-kisah Agama.

Mereka mula menghafaz Al-Quran ketika berusia 5 tahun dan kini,tiga daripada mereka telah pun Hafiz AL-Quran malah mempraktikkan isi kandungannya,Alhamdulillah.Selepas 2 bulan beliau keluar dari penjara ,adiknya Mahmud , seorang pemuda soleh, melihat beliau di dalam mimpi dibunuh dan mati syahid.

BAGAIMANAKAH BENTUK KEHIDUPAN UMMU MUHAMMAD DAN SYEIKH RAHIMAHULLAH SEBAGAI PASANGAN SUAMI ISTERI?

Kami sama2 memanfaatkan masa dan menunaikan haknya dan tidak wujud sebarang pembaziran.

Contohnya,jika kamu keletihan,jangan kamu berehat terus,sebaliknya lakukan sesuatu yang menyenangkan dan tidak meletihkan seperti sambil kamu duduk, kamu menulis sesuatu yang berfaedah. Atau letakkan anak kamu di sisi dan kamu ajari mereka sesuatu.Jika dikunjungi tetamu,segerakan penyediaan hidangan mereka. Ataupun jika kamu dikunjungi tetamu secara mengejut, bersedia menyambut mereka. Kesimpulannya, kamu perlu berusaha memanfaatkan waktu.

Kami akan membaca Al-Quran selepas solat Subuh dan kemudian meluangkan masa untuk penulisan selama 2 jam tetapi ini kebiasaannya pada waktu cuti. Jika waktu persekolahan, kami akan menulis sekembalinya dari sekolah jika tiada tetamu yang berkunjung. Jika beliau bekerja sendirian, sibuk dengan membaca kitab-kitab lama, saya akan menjalankan kerja-kerja asas rumah dan mengajar anak-anak.Beliau sentiasa meluangkan masa menziarahi kaum kerabatnya pada hari Jumaat. Inilah rutin kami semenjak kami mendirikan rumahtangga.

Pernah sekali saya mimpikan beliau ketika beliau masih dalam bilik kecil dan sempit di dalam penjara. Dalam mimpi itu seolah-olah saya berdiri di hadapan bilik kurungan tersebut dan pintunya terbuka. Saya melihat cahaya memancar dari bilik tersebut dan timbul ketenangan di hati saya bahawa Al-Quran yang dihafaznya menjadi pembantunya. Beliau dikurung di situ selama 9 bulan dan selama tempoh itu beliau tekun mengulangkaji al-Quran. Tidak berapa lama selepas itu beliau dikeluarkan ke penjara yang lebih besar yang dihuni oleh orang lain.
Selepas 5 tahun beliau dibebaskan dan ramai yang tidak percayakan peristiwa tersebut melainkan setelah melihatnya dengan mata mereka sendiri. Mereka semua meraikan pembebasan Syeikh Rahimahullah di rumah keluarganya.

BAGAIMANAKAH AS-SYEIKH MENGENALI UMMU MUHAMMAD?

Awalnya,saya hanya mengetahuinya ketika di tahun akhir di universiti sedangkan dia ketika itu telah 2 tahun meninggalkan universiti. Saya tidak mengenalinya langsung namun mengetahuinya dari sepupu sebelah ibu saya. Sebelum kami berkahwin, berlaku pelbagai penentangan di Syria, kemudian demonstrasi Hammah, masjid-masjid dibakar dan keadaan ini memaksa beliau berlindung di Iraq selama 2 bulan. Beberapa individu tertentu yang baik hati telah membantunya sehingga diampuni dan dibolehkan memasuki Syria kembali.Sekembalinya dari Iraq, kami terus mendirikan rumahtangga dan menetap di kampungnya, Hammah selama 2 tahun. Kemudian kami ke Saudi selama 5 tahun dan kembali semula ke Syria dan ketika itulah beliau dipenjarakan.

Beliau sering menawarkan saya menemaninya dalam musafir namun saya lebih selesa untuk bersama anak-anak dan meneruskan tanggungjawab saya mendidik mereka. Waktu keluar untuk urusan dakwahnya sering tidak menentu namun saya akan selalu berpesan setiap kali beliau ingin keluar.." ALLAH MA'AK" (ALLAH BERSAMA KAMU) dan apabila tetamu datang ,saya akan ucapkan "Ahlan wa sahlan."

Jika dikunjungi keluarganya, saya akan meraikan dan melayan mereka dengan sebaiknya. Antara sikap beliau yang amat saya fahami adalah beliau inginkan agar ibu bapanya dilayan dengan baik. Begitu juga dengan tetamunya. Ibunya masih ada lagi dan kami sering menziarahinya. Bapanya telah pulang ke rahmatullah 4 bulan lebih selepas Syeikh Rahimahullah meninggal.

APAKAH ATURAN PENDIDIKAN UNTUK ANAK-ANAK UMMU MUHAMMAD?

Pertamanya, suruh anak-anak mengerjakan dan menyelesaikan urusan agama bermula dari aspek Tauhid dan Ibadat.
Ajari mereka Al-Quran dan mulakan dengan Surah Al-Ikhlas sehingga mereka mampu memahami keesaan Allah. Tekankan tentang aspek ibadah seperti solat,puasa, zakat dan haji. Pada masa yang sama aspek akhlak dan pergaulan dididik dengan sebaiknya kerana semua perkara ini perlu dipupuk sejak anak-anak masih kecil.

Tarbiyah dalam aspek ibadah dan agama bila dipupuk sejak kecil, maka bila mereka mencapai usia mukallaf maka mereka tidak akan rasa susah dan tertekan kerana semua perkara tersebut telah menjadi rutin dan resam kehidupan mereka. Pendidikan agama buat anak-anak akan memberi impak pada sudut Akhlak mereka,oleh itu wajib bagi ibu bapa mendidik mereka atas dasar perintah dan suruhan Allah.

Jika sudut Agama pada anak-anak diabaikan ketika mereka masih kecil, maka proses didikan tersebut akan sukar terutamanya apabila mereka mencapai usia 10 tahun atau lebih,dan masalah ini lebih ketara kepada anak-anak perempuan. Komitmen anak-anak dalam berpakaian,menutup aurat,solat dan puasa akan menjadi sukar ketika itu malah penentangan sering berlaku disebabkan tiadanya latihan di peringkat awal.

Suasana didikan yang saya terima dan ketika bersama Syeikh Rahimahullah adalah sama,sama ada dari segi pakaian, kerja dakwah , penulisan, dan menyambut tetamu. Lantaran semuanya atas dasar dakwah dan Islam. Niat kami sentisa , InsyaAllah adalah kerana Allah dan untuk Islam serta atas dasar menegakkan kalimah Allah Ta'ala.

dipetik dari: http://anissyuhada.blogspot.com

Open Your Eyes..See All the Signs..


OPEN YOUR EYES

By: Maher Zain


Look around yourselves, Can't you see this wonder
Spread in front of you, The clouds floating by
The skies are clear and blue, Planets in the orbits
The moon and the sun, Such perfect harmony


Let's start question in ourselves, Isn't this proof enough for us
Or are we so blind, To push it all aside..
No..

We just have to, Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise


Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..



Look inside yourselves, Such a perfect order
Hiding in yourselves, Running in your veins
What about anger, love and pain, And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand? So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..



When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..



Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..



Apr 23, 2010

Mujahadah itu berat, Kau ringankanlah buat ku Ya Rabb

Bismillahirahmanirrahim..

Firman Allah swt:

وَرَٲوَدَتۡهُ ٱلَّتِى هُوَ فِى بَيۡتِهَا عَن نَّفۡسِهِۦ وَغَلَّقَتِ ٱلۡأَبۡوَٲبَ وَقَالَتۡ هَيۡتَ لَكَ‌ۚ قَالَ مَعَاذَ ٱللَّهِ‌ۖ إِنَّهُ ۥ رَبِّىٓ أَحۡسَنَ مَثۡوَاىَ‌ۖ إِنَّهُ ۥ لَا يُفۡلِحُ ٱلظَّـٰلِمُونَ

[Surah Yusuf:23]

Maksudnya:
"
Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya".


Saya rasa sungguh terkesan sekali apabila membaca ayat ini. sesungguhnya benarlah bahawa pelindung bagi seseorang mukmin itu daripada melakukan maksiat dan kejahatan hanyalah iman kepada Allah. jika iman goyah, nescaya berjaya lah syaitan dalam misinya menyesatkan manusia.

Entah mengapa, 2-3 minggu kebelakangan ini saya sangat suka dengan perkataan 'MUJAHADAH' itu. ia seperti membakar semangat saya dalam melakukan apa sahaja aktiviti kehidupan seharian saya. dari bangun tidur, saya merasakan perkara pertama yang saya kena buat ialah memulakan segala aktiviti untuk hari ini dengan sikap mujahadah. mujahadah bekerja, mujahadah makan, mujahadah pergaulan dengan rakan2 dan mujahadah2 lainnya.... apa itu mujahadah ya? selama ini saya hanya tahu sebut perkataan itu tetapi tidak memahaminya dengan sepenuh hati dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian saya.

ok, kalau ikut maksud yang skema, mujahadah ini bermaksud berjuang bersungguh-sungguh. berjuang pula ada banyak maksud. berjuang menentang kezaliman, berjuang memerdekakan negara dan diri serta banyak lagi definisi berjuang. tetapi maksud terbesar erti mujahadah ialah berjuang bersungguh-sungguh dalam memerangi hawa nafsu. haa...inilah mujahadah sebenar yang jarang manusia ambil berat, termasuk juga diri saya...huhu..

sebenarnya musuh terbesar manusia itu ada 2, satu syaitan dan satu lagi hawa nafsu. Musuh yang pertama tu saya rasa semua dah tahu kan..dan memang telah termaktub dalam al-quran bahawa syaitan itu merupakan musuh manusia yang nyata. firman Allah swt yang bermaksud:

"...dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. Dia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya)".
[Surah Al-Baqarah:168-169]

tetapi ada satu lagi musuh dalam selimut yang terlindung daripada pandangan zahir manusia, iaitu hawa nafsu. memang payah nak nampak musuh ni. hanya mukmin yang bertaqwa sahaja yang mampu melihat dengan mata hati dan berusaha bermujahadah melawan hawa nafsu.

saya sendiri bukanlah insan yang terbaik untuk menerangkan tentang mujahadah melawan hawa nafsu ini. tetapi saya hanya mampu berdoa memohon kepada Allah sekiranya ramai manusia yang berada dalam keadaan lalai dan leka menurut hawa nafsu, mudah-mudahan Allah lorongkan saya untuk kembali sedar dan timbulkan perasaan takut kepadaNYA dan menjadi insan yang menyedarkan orang lain. sesungguhnya hanya Allah sahaja penolong saya dan penolong setiap manusia..

Saya rasa sangat-sangat bersyukur kepada Allah, kerana ditengah-tengah diri merasa lalai, Allah tarik saya untuk kembali pada titik sedar. bermula dengan teguran daripada ibu dan ayah yang melihat saya semakin 'pelik', kemudian, menerima teguran pula daripada abang sendiri yang juga memperingatkan saya tentang mujahadah. sesudah itu, diri turut terpukul dan tersedar apabila mendengar pengisian dan tazkirah daripada beberapa ustaz di surau dan di masjid. Yang menakjubkan, semua tazkirah yang saya pergi itu seolah-olah seperti dirancang isi pengisiannya..memperingatkan diri tentang mujahadah melawan hawa nafsu terutamanya berkenaan menjaga ikhtilat sesama muslimin-muslimat kerana ibadah yang baik itu datangnya daripada penjagaan hati yang baik..Subhanallah.. dan lebih menakjubkan lagi, Allah tunjukkan pula kepada saya contoh di depan mata apabila melihat perbuatan sahabat sendiri yang hanyut apabila diuji dengan ikhtilat sesama muslimin dan muslimat. "Ya Allah, besar sungguh Rahmat dan KasihMu buat hamba yang kerdil ini..ampunilah dosa hambaMu ini Ya Allah..dan permudahkanlah urusanku dalam menuju redhaMu.."

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

~jadi, saya ingin menasihati diri saya dan diri semua untuk kita sama-sama belajar memahami apa itu erti mujahadah dan cuba menerapkannya dalam kehidupan kita seharian..memang sesungguhnya mujahadah itu terasa amat berat, akan tetapi bila mengingatkan kita tidak mahu di akhirat kelak dosa yang akan banyak memberatkan neraca timbangan amal kita, maka berusahalah mencari kekuatan untuk bermujahadah...anda mampu mengubahnya..


selamat bermujahadah daripada eyamujahidah~

Apr 5, 2010

Ayat-ayat cintaku..

11.00 malam..Isnin..

Ayat2 cinta ku, penyejuk hati dan penguat semangatku:

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu". [Surah Muhammad:7]

"Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu". [Surah Muhammad:31]

~eyamujahidah, bangi bandar ilmu..